Koncepcja

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 2 W GORZOWIE WLKP.
W LATACH 2013/2018


Przedszkole o profilu sportowo – kulturalnym gwarancją sukcesu na teraz
i na zawsze.


1)  CHARAKTERYSTYKA PRZEDSZKOLA:

  • Architektura:

Nasze przedszkole mieści się w wolno stojącym, dwupiętrowym  budynku z 1910r.
Działalność rozpoczęło od 1950r.
Obiekt składa się z dwóch sal, kuchni z pomieszczeniem gospodarczym,
sypialni, pokoju dydaktycznego oraz kancelarii. Przedszkole posiada także plac zabaw z wyposażeniem
sportowo-rekreacyjnym oraz własny ogródek,
założony przy współpracy z rodzicami,  a teraz pielęgnowany z pomocą dzieci i innych osób.

  • Lokalizacja:

Obiekt usytuowany jest w centrum na ulicy Drzymały 26A, co umożliwia bezproblemowe dotarcie do celu.
Atutem placówki jest bliskość licznych ośrodków kulturalnych: Miejskie Centrum Kultury, Amfiteatr,
Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna. Odwiedzamy również pobliskie obiekty sportowe m.in. basen, stadion,
obszary użytku publicznego -
parki: Siemiradzkiego, Kopernika, Róż oraz Plac Grunwaldzki.

  • Warunki:

W placówce istnieją dwie grupy wiekowe: 3-4 latki oraz 5-6 latki.
W każdej z nich pracują dwie nauczycielki oraz dodatkowo w grupie dzieci młodszych - pomoc wychowawcza.


2)  OFERTA EDUKACYJNA:   

Program 2013/14:

  • Grupa starszaków

„Ku dziecku”- aut. Barbara Bilewicz-Kuźnia oraz Teresa Parczewska

  • Grupa maluchów

„Dziecko w swoim żywiole”- aut. Anna Pawłowska-Niedbała, Dorota Kucharska, Justyna Święcicka, Ewelina Wilkos oraz Ewa Wilczyńska.

Program 2014/15:

  • Grupa starszaków i maluchów

„Kalendarz Przedszkolaka”- aut. Elżbieta Tokarska, Jolanta Kopała.

Programy własne:
Działania nowatorskie, realizacja projektów:

  • „Przedszkole detektywa Zucha”,
  • „Młody inżynier”,
  • Przedszkolna piłka,
  • Akcje charytatywne, ekologiczne, profilaktyczne,
  • Pomysły rodziców,
  • Wymiana doświadczeń z przedszkolami w Żabnicy i Hamburgu,
  • Nauka pływania.


Zajęcia dodatkowe:

  • „Olimpijczyk”- aerobic, ćwiczenia gimnastyczne, zajęcia sportowe,
  • „Tańce wygibańce” - taniec współczesny, regionalny, towarzyski,
  • „Nutki Frania i Anulki” - rytmika, muzyka, taniec, śpiew, zabawy
    z instrumentami,
  • „Zaczarowany świat” - zajęcia teatralno-dramowe, czytanie bajek,
  • „Kształty i kolory” - zabawy plastyczno-techniczne,
  • „Cuda przyrody” - obserwacje, doświadczenia i eksperymenty,
  • „Cztery kółka” - zabawy matematyczne.



Ponadto:

  • Logopedia,
  • Terapia pedagogiczna,
  • Język angielski,
  • Wyjścia do biblioteki,
  • Dogoterapia,
  • Warsztaty plastyczne i garncarskie,
  • Seanse w grocie solnej,
  • Nauka pływania,
  • Wycieczki bliskie i dalekie.


3)GŁÓWNE CELE PRZEDSZKOLA:

  • Zapewnienie dzieciom różnorodnych form aktywności fizycznej z uwzględnieniem zajęć z gimnastyki korekcyjnej, nauki pływania,piłki nożnej, siatkowej, lekkiej atletyki, sumo,
  • Troska o zdrowie i samopoczucie dzieci,
  • Wspomaganie rozwoju dzieci – praca nad indywidualnymi zdolnościami i umiejętnościami przedszkolaków. Przygotowanie ich do czynności obecnych w życiu codziennym i dalszej edukacji,
  • Rozwijanie umiejętności społecznych przedszkolaków, niezbędnych do funkcjonowania z dziećmi i dorosłymi,
  • Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej potrzebnej do odnajdywania się w nowych warunkach oraz do łagodniejszego znoszenia stresu i porażek,
  • Uwrażliwienie dzieci na to co dobre i złe. Wychowanie ich tak, aby umiały zgodnie bawić się i uczyć oraz kulturalnie zwracać się do innych osób w najbliższym otoczeniu,
  • Zagwarantowanie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności, samodzielności i uzdolnień,
  • Wprowadzenie dzieci w świat wartości artystycznych i rozwijanie umiejętności, wypowiadania się poprzez formy muzyczne,taneczne, teatralno-dramowe oraz plastyczno-techniczne,
  • Kształtowanie poczucia przynależności społecznej: do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej,
  • Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym, a także rozwijanie umiejętności prezentowania swoich myśli w sposób jasny i zrozumiały.



4)  KRYTERIA SUKCESU:

  • Poszerzona oferta edukacyjna przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne, programowo – eksperymentalne umożliwi wszechstronny rozwój dzieci,
  • Zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola przyczyni się do promowania placówki w środowisku. Wzrośnie liczba rodziców biorących udział w organizowanych formach współpracy i partycypacji wielu działań,
  • Podtrzymanie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole wpłynie pozytywnie na rozwój dzieci,
  • Zwiększy się motywacja i zadowolenie personelu z dobrze spełnionego obowiązku,
  • Stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedia, sprzęt sportowy przyczyni się do rozwoju placówki,
  • Właściwe rozpoznanie potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci będą sprzyjały wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci,
  • Wzrośnie zakres kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie metod radzenia sobie w różnych sytuacjach wychowawczych.



5)  PLANOWANE DZIAŁANIA NA ROK 2014/15:

Wrzesień:

  • Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego,
  • Dzień Przedszkolaka – zabawy rekreacyjne w Parku Róż,
  • Wyprawy turystyczno-sportowe,
  • Rajski Ptak-wycieczka do mini zoo w Wawrowie,
  • Nie daj się! - zawody sportowe,
  • Kontynuacja czytelnictwa w Bibliotece Bolka i Lolka,
  • Pomagam – akcja charytatywna, sadzenie żonkili,
  • Dzień Chłopaka,
  • Sprzątanie Świata i naszego ogrodu.


Październik:

  • Wyjście do teatru, filharmonii wg repertuaru, propozycji MCK,
  • Sport to zdrowie – zumba dla każdego,
  • Jabłuszko pełne snów – wycieczka do sadu,
  • Chwalęcice – wycieczka do lasu i Stadniny Koni Robin,
  • Dzień Misia – zabawy z misiami w MCK,
  • Dzień Dyni – konkursy dla całych rodzin,
  • Basen.


Listopad:

  • Pokażę na co mnie stać! - zajęcia otwarte dla rodziców,
  • Pomagam – zbieramy karmę dla zwierząt ze schroniska,
  • Robimy zakupy – wycieczki do pobliskich sklepów,
  • Zdrowy jak rydz – wycieczka do groty solnej,
  • Moje wymarzone osiedle – konkurs plastyczny,
  • Piękna jest nasza Polska – obchody listopadowego święta,
  • Zabawy andrzejkowe,
  • Basen.

Grudzień:

  • Zimowe zmartwienie Mikołaja – mikołajkowe prezenty,
  • Zjeżdżamy z górki na pazurki – zabawy na śniegu i sankach w parku,
  • Choinkowe bombki – ubieramy miejską choinkę,
  • Trąbki świątecznej poczty – przesyłamy życzenia świąteczne,
  • Wigilijny koncert kolęd – MCK dla całych rodzin,
  • Basen.


Styczeń:

  • Noworoczny koncert – pracownicy i emeryci przedszkola,
  • Pierwszy śnieg – zabawy na śniegu, zjazdy na sankach,
  • Przyjemne chwile z babcią i dziadkiem,
  • Tańcowanie – bal karnawałowy,
  • Basen.


Luty:

  • Kino, teatr, filharmonia - koncerty w MCK,
  • Tańcowała igła z nitką – uczymy się szyć, mamy mamy do pomocy,
  • Zabawy na lodzie,
  • Walentynki,
  • Zoo na  śniegu,
  • Basen.


Marzec:

  • Wiosenne porządki – prace w ogrodzie,
  • Bajki, bajeczki – czytanie bajek przez aktorów gorzowskich, rodziców,
  • Wycieczka do nadleśnictwa Bogdaniec – odkrycia, obserwacje, wieża widokowa,
  • Święto Wiosny – tydzień talentów i aktywności – zajęcia otwarte dla rodziców,
  • Wielkanocne cudeńka – rodzinny konkurs,
  • Wiosna w wierszu i w piosence – widowisko dla rodziców,
  • Gry i zabawy na wesoło,
  • Basen.


Kwiecień:

  • Wycieczka do Bogdańca – żyto i chleb,
  • Wycieczki – obiekty użyteczności publicznej (Urząd Miasta, Urząd Marszałkowski, Biuro Promocji, Ośrodek Zdrowia, Muzeum Lubuskie, Spichlerz, Policja, Straż Pożarna, Poczta),
  • Promyczek – wyprawy w nieznane,
  • Pokazy i prezentacje umiejętności dzieci w różnych dziedzinach (grupa maluszków),
  • Deszczowa muzyka – koncert dla rodziców w wykonaniu grupy starszaków,
  • Tańce i zabawy afrykańskie, indiańskie,
  • Basen.


Maj:

  • Wycieczka na wzgórza morenowe,
  • Wycieczki do Szkół Podstawowych nr 1, 17, 15 i Szkoły Muzycznej,
  • Wycieczki  środowiskowe – park, łąka,
  • Konkursy, przeglądy między przedszkolne,
  • A co mam wam śpiewać? - uroczystość z okazji Dnia Matki i Ojca,
  • Ruch to zdrowie,
  • Warsztaty plastyczno-techniczne,
  • Przedstawienia teatralne,
  • Basen.


Czerwiec:

  • Letnia olimpiada z rodzicami na stadionie AWF-u,
  • Wycieczki do miejsc pracy rodziców,
  • Po szerokim, wielkim świecie – wycieczki krajoznawcze,
  • Przedszkolne gwiazdy – udział dzieci w konkursach, przeglądach,
  • Piknik na trawie, zaproszenie przyjaciół przedszkola,
  • Basen,
  • Pożegnanie.



6)  METODY PRACY Z DZIEĆMI:

W pracy z dziećmi wykorzystujemy elementy takich metod jak:

  • Metoda prof. E.Gruszczyk-Kolczyńskiej – dziecięca matematyka,
  • Ruch Rozwijający W. Sherbone,
  • Metoda I. Majchrzak – przygotowanie do nauki pisania i czytania,
  • Pedagogika zabawy Klanza,
  • Metoda dobrego startu M. Bogdanowicz,
  • Relaksacja,
  • Bajkoterapia,
  • Zabawy paluszkowe,
  • Metody czynne: metoda samodzielnych doświadczeń, metoda kierowania własną działalnością dziecka, metoda ćwiczeń utrwalających,
  • Metody oglądowe: obserwacja i pokaz, osobisty przykład nauczyciela, udostępnianie sztuki/dzieł plastycznych, przedstawienia teatralne, ilustrowane artystyczne utwory literackie, koncerty muzyczne,
  • Metody aktywne: gimnastyka rytmiczna A. i M. Kniessów, gimnastyka twórcza R. Labana i K.Orffa,
  • Metody słowne: rozmowy, opowiadania, zagadki, objaśnienia i instrukcje, sposoby społecznego porozumiewania się,
  • Metody aktywizujące: metoda przypadków, burza mózgów, giełda pomysłów, piramida priorytetów, linia czasu, gry dydaktyczne, sytuacje zadaniowe, grupy zadaniowe, symulacje, drama, metoda planowania przyszłości, metody ewaluacyjne własnej pracy, metoda projektu.


Formy pracy:

  • Praca indywidualna,
  • Praca w małych zespołach,
  • Praca z całą grupą,


Cotygodniowe planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej zgodnie z ustawą programową
wychowania przedszkolnego, wybranym programem i planem rozwoju na dany rok uwzględnia: 

  • Nasze cele wychowania i nauczania,
  • Działania zorientowane na dziecko, jego możliwości rozwojowe,
  • Aktualne pory roku,
  • Święta i uroczystości, tradycje przedszkola.



7)  SYSTEM MOTYWACJI DZIECI DO NABYWANIA ZACHOWAŃ POŻĄDANYCH:

Nagrodami w naszej placówce są:

  • Pochwały nauczyciela, dyrektora przedszkola indywidualnie i wobec społeczności dziecięcej, pracowników oraz przed rodzicami,
  • Dyplomy uznania,
  • Nagrody rzeczowe, niespodzianki zaczarowanej szafy,
  • Powierzenie dziecku ważnych ról społecznych.


Karą może być:

  • Upomnienie przez nauczyciela,
  • Chwilowe odsunięcie od zabawy w celu przemyślenia swojego zachowania,
  • Odebranie funkcji,
  • Zadośćuczynienie – naprawienie szkody,
  • Rozmowa z rodzicami.


Zasady budowania systemu motywacji:

  • Dobieramy nagrody do zainteresowań i upodobań dziecka,
  • Stosujemy nagrody zaraz po wystąpieniu zachowania pożądanego,
  • Konsultujemy nagrody z rodzicami,
  • Nagradzamy również próby wykonania czynności – wysiłek, a nie tylko efekt,
  • Stosujemy wzmocnienia.



8)  SYSTEM DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI:

  • Ciągła obserwacja dzieci podczas pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej,
  • Przeprowadzanie diagnoz pedagogicznych,
  • Analiza wytworów dzieci,
  • Gromadzenie danych, zapisywanie ich, wspólne wyciąganie wniosków,
  • Organizacja zajęć otwartych dla rodziców – prezentacja umiejętności dzieci.


System obserwowania osiągnięć nauczycieli:

  • Obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczycieli,
  • Kompetencje, umiejętności, predyspozycje i pasje nauczycieli,
  • Monitorowanie pracy, zaangażowanie i sukcesy nauczycieli,
  • Doskonalenie i samodoskonalenie zgodnie z potrzebami placówki.


System informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:

  • Indywidualnie,
  • Na zebraniach grupowych,
  • Dokumenty do wglądu – dyplomy, nagrody,
  • Zajęcia otwarte,
  • Wspólne uroczystości i imprezy,
  • Informacje zamieszczone na stronie internetowej oraz w szatni.


Zasady współpracy nauczycieli:

  • Praca w zespołach,
  • Praca podczas Rady Pedagogicznej, WDN z p15, p16,
  • Codzienna wymiana doświadczeń,


Zasady współpracy wychowawczej z rodziną dziecka:

  • Rozmowy indywidualne z rodzicami,
  • Pomoc w uzyskaniu fachowej porady.


Współpraca ze środowiskiem lokalnym:

  • Organizowanie wyjść pozaprzedszkolnych – teatr, amfiteatr, muzea, biblioteki, galerie, szkoły, filharmonia, ośrodki sportowe.
  • MCK, bliska współpraca z Zespołem Szkół Mechanicznych,  prezesem SARP´u, Przedszkolami nr 15, 16, WOM, nauczycielami klas pierwszych.



9)   MODEL ABSOLWENTA:

Dziecko kończące przedszkole potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia:
Wykazuje:

  • Chęć do nauki i poznawania świata,
  • Umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania
  • z posiadanych wiadomości,
  • Umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałości,
  • Łatwość samodzielnej pracy i współpracy w grupie,
  • Umiejętność odnajdywania się w nowych warunkach oraz odporność na stres,
  • Tolerancję wobec innych odmiennych postaw, przekonań.


Posiada:

  • Zdolność formułowania swoich myśli w jasny i zrozumiały sposób oraz umiejętność uważnego słuchania,
  • Wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
  • Podstawową wiedzę o świecie.


Rozumie, zna, przestrzega:

  • Prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
  • Zasady bezpieczeństwa, zasady higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
  • Zasady kulturalnego funkcjonowania w społeczeństwie,
  • Kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
  • Potrzebę otaczania przyrody troską.


Nie obawia się:

  • Występować publicznie, reprezentować grupę,
  • Wyróżniać się kreatywnym, twórczym myśleniem,
  • Wykazywać inicjatywę w działaniu,
  • Mówienia o swoich uczuciach.


Ma prawo do:

  • Życia i rozwoju,
  • Swobody myśli, sumienia i wyznania,
  • Serdecznej miłości i ciepła,
  • Spokoju i samotności, gdy odczuwa taką potrzebę,
  • Rozwoju zgodnego z indywidualnymi możliwościami,
  • Ochrony ze strony dorosłych i pomocy w pokonywaniu trudności,
  • Wypowiadania się i dyskusji,
  • Wspólnoty i solidarności w grupie,
  • Zabawy,
  • Zdobywania informacji i wiedzy z pomocą dorosłych,
  • Badania i eksperymentowania,
  • Nauki o otaczających go niebezpieczeństwach.


Koncepcja pracy przedszkola została utworzona 29 sierpnia 2013 roku.
Rok 2013

Modyfikacja i realizacja we współpracy z dziećmi, rodzicami i pracownikami:

  • Remont pokrycia dachowego – udział finansowy rodziców,
  • Zakup pomocy do zabaw i zajęć w przedszkolu i w ogrodzie,
  • Aranżacja placu zabaw,
  • Zajęcia z dogoterapii, warsztaty plastyczne i garncarskie, seanse w grocie solnej.


Rok 2014/2015

  • Wydłużenie czasu pracy placówki,
  • Poprawa estetyki łazienki dzieci,
  • Remont sali starszaków,
  • Zakup domku na plac zabaw,
  • Spotkania z interesującymi osobami,
  • Zajęcia z emisji głosu dla dzieci i nauczycieli,
  • Udział w projektach zewnętrznych.

 

Planowane działania na rok 2015/2016


Wrzesień 2015:

  • Uroczyste rozpoczęcie roku przedszkolnego. Powitanie dzieci. Zabawy adaptacyjne, integrujące z wykorzystaniem metody Pedagogiki Zabawy.
  • Nasza Dwójeczka poznajemy zasady wspólnego przybywania w przedszkolu, ustalamy Kodeks Przedszkolaka, poznajemy prawa dziecka, ustalamy reguły obowiązujące w sali, w toalecie, na placu zabaw. Poznajemy nasze przedszkolne otoczenie - co się zmieniło.
  • Dzień Przedszkolaka - zabawy rekreacyjne, sportowe w Parku Róż.
  • Wyprawy krajpoznawczo-turystyczne zgodnie z planem miesięcznym.
  • Dalsza kontynuacja czytelnictwa w Bibliotece Bolka i Lolka.
  • Spacerkiem po Gorzowie - spacery po najbliższej okolicy.
  • Pomagam - akcja charytatywna - sadzimy żonkile.
  • Dzień Chłopaka.
  • Sprzątanie Świata.
  • Wizyty miłych gości w przedszkolu.

Październik 2015:

  • Wyjście do teatru, filharmonii wg repertuaru, propozycji MCK.
  • Każdy to potrafi - ćwiczenia zręcznościowe i akrobatyczne na materacu.
  • Wycieczki po najbliższej okolicy - Park Siemiradzkiego, Park Róż, Park Kopernika - aktywność fizyczna - biegi, skoki, rzut do celu.
  • Wycieczki organizowane przez rodziców.
  • Dzień Misia - Wędrówka MISIA - zabawy z misiami w MCK.
  • Dzień Dyni - coroczny konkurs dla całych rodzin.
  • Zabawy Andrzejkowe.

Listopad 2015:

  • Teatrzyki w przedszkolu.
  • Pomagam - zbieramy karmę dla zwierząt ze schroniska i dla naszej MANI.
  • Konkurs plastyczny - Idzie jesień.
  • Zbiornik Pełen Emocji - zabawy wyciszające, relaksacyjne, warsztaty.
  • Jak zmienia się nasze otoczenie - porządki na placu zabaw, w ogrodzie.
  • Opiekujemy się naszym pomnikiem.
  • Piękna jest nasza Polska - obchody Listopadowego święta.

Grudzień 2015:

  • Mikołaju gdzie jesteś? - mikołajkowe prezenty.
  • Hu, hu, ha nasza zima zła - zabawy na śniegu i sankach w parku.
  • Choinkowe cudeńka - ubieramy miejską choinkę.
  • Konkurs na najładniejszą kartkę - przesyłamy życzenia świąteczne.
  • Wigilia dla całych rodzin Grupa I i II.
  • Odwiedziny w Szkole Podstawowej Nr 1.

Styczeń 2016:

  • Szukamy śladów na śniegu - spacerkiem po parku.
  • Dla Babci i Dziadka - piosenka, Bal noworoczny dla całych Rodzin.
  • Konkurs plastyczny - zimowe zabawy.
  • Konkursy plastyczne - ogólnoprzedszkolne i międzyprzedszkolne.
  • Ferie z klockami Lego.

Luty 2016:

  • Kino, teatr, filharmonia, koncerty w MCK.
  • Zabawy na śniegu - lepimy bałwana.
  • Zabawy matematyczne.
  • Kolorowe cuda - wykonujemy papierowe cuda.
  • Zajęcie otwarte dla rodziców z języka angielskiego.

Marzec 2016:

  • Sadzimy kwiatki, bratki i stokrotki.
  • Wycieczka do Szkoły Podstawowej nr 1.
  • Widowisko dla rodziców.
  • Święto Wiosny - wiosenny marsz z Przedszkolem Miejskim nr 16.
  • Chciałbym mieć psa wilka lub foksteriera - dogoterapia.
  • Narada żabek - wycieczka nad jezioro Błotne.
  • Gry i zabawy na wesoło.

Kwiecień 2016:

  • Konkurs - Róża Królową Wiatrów.
  • Wycieczki - Urzędy użyteczności publicznej. Urząd Miasta, Biuro Promocji, Ośrodek Zdrowia, Muzea, do zakładu pracy rodziców.
  • Wycieczka do ogrodu w Przelewicach.
  • Pokazy i prezentacje umiejętności dzieci w różnych dziedzinach w maluszkach.
  • Wycieczka do Parku Słowiańskiego - biegi przełajowe, zabawy sprawnościowe.
  • Pokazy i prezentacje umiejętności w grupie II.

Maj 2016:

  • Wycieczka do Santoka.
  • Wycieczki do szkół podstawowych.
  • Wycieczki środowiskowe - park, łąka.
  • Konkursy, przeglądy międzyprzedszkolne.
  • Uroczystość z okazji Dnia Matki i Ojca.
  • Zawody lekkoatletyczne na stadionie.
  • Majówka w przedszkolu.

Czerwiec 2016:

  • Wycieczka - Park Górczyński.
  • Wycieczki do miejsc bliskich i dalekich.
  • Wycieczki sponsorowane przez rodziców.
  • Udział dzieci w konkursach, przeglądach.
  • Wyczaruję to co chcę - zabawy z wykorzystaniem tektur i innych materiałów.
  • Pożegnanie - wycieczka, uroczyste pożegnanie z personelem. Program artystyczny.

 

Oferta edukacyjna 2015/2016

  • Wydawictwo Szkolne PWN
  • Trampolina do szkoły
  • Trampolina 3 i 4 latka

Młody inżynier

... od wieków powtarza się powiedzenie, że największym skarbem są nasze dzieci, to one przecież nadają sens życiu, niosą nam radość, miłość i nadzieję.

Więcej

Przedszkole detektywa Zucha

od wieków powtarza się powiedzenie, że największym skarbem są nasze dzieci, to one przecież nadają sens życiu, niosą nam radość, miłość i nadzieję.

Więcej