Edukacja

Widzieć więcej, uczyć efektywniej, czyli jak odnaleźć drogę do dziecka

Strona dla wnikliwych

W swojej pracy korzystamy z koncepcji pracy pedagogicznej Danuty Waloszek zwanej przez autorkę " emancypacyjną koncepcją człowieka wyzwolonego ze schematów ". Jest to propozycja edukacji podmiotowej bazującej na możliwościach dziecka, polegająca na wspomaganiu go poprzez oferty wspólnych działań dzieci i nauczycieli.


Nasze przedszkole ma do spełnienia dwie funkcje wobec dziecka:

Diagnostyczno - prognostyczno - kształcącą

Zabawową


Zadania wynikające z pierwszej funkcji to m.in.:

  • ciągłe systematyczne rozpoznawanie możliwości dziecka, wspomaganie i ukierunkowywanie jego rozwoju zgodnie z wrodzonym potencjałem i możliwościami,
  • prowokowanie go do realizacji coraz trudniejszych zadań, ale nie przekraczających jego możliwości,
  • dodawanie odwagi, przygotowanie do życia poprzez mobilizację własnej aktywności,
  • rozwijanie specyficznych dla konkretnego dziecka uzdolnień.


Zależy nam na tym aby podkreślić wyjątkowość każdego przedszkolaka i znaleźć taki obszar w którym będzie czuł się podziwiany.

  • organizowanie wielu spotkań integracyjnych, podczas których, każde z naszych dzieci ma możliwość zaprezentowania się przed rodzicami, znajomymi lub po prostu przed przyjaciółmi,
  • nasze dzieci mogą zawsze liczyć na dyskretną i subtelną pomoc nauczycielek w swoim wysiłku poznawania świata.


Zadania wynikające z drugiej funkcji to m.in.:

  • dawanie milusińskim szansy na przeżycie radości, spontaniczności i samodzielności działania,
  • wprowadzenie zadań rozwijających i kształtujących osobowość dziecka oraz zadań związanych z powinnościami wobec wspólnot do których należy,
  • ważne dla nas jest także wzmocnienie poczucia kompetencji oraz poczucia własnej wartości dziecka.

 

Ramowy rozkład dnia w Przedszkolu Miejskim Nr 2 przy ulicy Drzymały 26 A w Gorzowie

Ramowy rozkład dnia uwzględniający czas form aktywności dzieci zgodnie z podstawą programową

 

6.30 - 8.00 - Swobodna aktywność w kącikach zainteresowań, zgodnie z potrzebami dzieci.

8.00 - 13.00 - Zabawy ruchowe organizowane przez nauczyciela, w tym z uwzględnieniem pomysłów dzieci:

  • zabawy ruchowe z dominantą elementu ruchu,
  • zabawy muzyczno-taneczne,
  • integracyjno-ruchowe,
  • ruch przy muzyce.

8.30 - 9.00 - Czynności przygotowujące do śniadania i śniadanie:

  • higieniczne,
  • organizacyjno-porządkowe,
  • zwyczajowo-kulturowe.

9.00 - 9.30 - Swobodne zabawy dzieci: samodzielne i zespołowe w kącikach zainteresowań:

  • zabawy konstrukcyjne,
  • zabawy manipulacyjne,
  • rozwijające mowę,
  • ćwiczące koncentrację uwagi,
  • rozwijające logiczne myślenie,
  • kształtujące umiejętność współdziałania,
  • rozwijające kompetencje komunikacyjne.

9.30 - 9.40 - Zabawa relaksacyjno-koncentrująca z wykorzystaniem muzyki aktywizującej odpoczynek, wyobraźnię i sprzyjającej wyciszeniu.

9.40 - 10.15 - Zajęcia poznawczo-wychowawcze (zespołowe, grupowe) - cykliczne zajęcia wynikające z realizacji podstawy programowej, planu pracy, programu, koncepcji, wykorzystanie metod: metod aktywizujących (Burza mózgów, mapa pojęciowa, piramida priorytetów, metoda przypadków, linia czasu, dyskusja dydaktyczna, metaplan, "Za i przeciw", metoda projektu, symulacje, drama, grupy zadaniowe, stacje zadaniowe, sesje "Bierz i daj", gry planszowe),

  • metoda dobrego startu - wg M. Bogdanowicz,
  • dziecięca matematyka - wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej,
  • ruch rozwijający W. Scherborne,
  • zajęcia sensomotoryczne,
  • zajęcia teatralne,
  • zajęcia profilaktyczne,
  • zajęcia grafomotoryczne,
  • zajęcia rozwijające aktywność twórczą,
  • realizacja projektów,
  • zajęcia sprawnościowe i sportowe.

10.00 - 11.30 - Czynności przygotowujące do drugiego śniadania; czynności przygotowujące wyjście dzieci na plac zabaw:

  • czynności fizjologiczne,
  • ustalenie zasad zabaw na placu zabaw,
  • określenie części garderoby adekwatnej do pogody.

10.00 - 12.00 - Zabawy na placu zabaw:

  • swobodne zabawy z wykorzystaniem urządzeń ogrodowych i sprzętu sportowego,
  • prowadzenie obserwacji przyrodniczych, doświadczeń,
  • gry i zabawy sportowe (zespołowe, grupowe, międzygrupowe).

12.00 - 12.30 - Czynności przygotowujące do spożycia obiadu i obiad.

12.30 - 14.00 - Odpoczynek - relaksacja (higiena układu nerwowego) dla dzieci "śpioszków":

  • słuchanie muzyki,
  • słuchanie bajek,
  • słuchanie dźwięków przyrody (z płyty).

Dla pozostałych dzieci:

  • zabawy dźwiękonaśladowcze,
  • swobodna aktywności dzieci wg ich pomysłów i zainteresowań,
  • zabawy i gry indywidualne, zespołowe,
  • zabawy ruchowe: spontaniczne i kierowane, zabawy na placu zabaw, spacery, wycieczki.

14.00 - 14.30 - Czynności przygotowujące do obiadu II danie.

14.30 - 16.30 - Swobodne zabawy na placu zabaw; swobodne zabawy na sali, od godz. 15.00 grupy łączone.